Cele komunikacyjne
Co właściwie mamy komunikować – że mamy zmianę klimatu i że to dla nas groźne? Nie. To już było i nic nie dało. Podchodzimy do sprawy inaczej.
Dzięki warsztatom eksperckim towarzyszącym projektowi “Ziemianie Atakują!”, wiemy, że jako społeczeństwa powinniśmy bezzwłocznie zmienić swoje zachowanie. Wyłoniliśmy trzy obszary priorytetowe:
1. Energetyka – odejść od paliw kopalnych, inwestować w rozwój alternatywnych źródeł energii, zmniejszyć energochłoność.
2. Transport – wprowadzić opodatkowanie emisyjnych środków transportu przy jednoczesnym rozwoju taniego i przystępnego transportu publicznego.
3. Żywność – zminimalizować efekty produkcji szkodliwej dla klimatu (łącznie ze zmianą proporcji mięsa w diecie). Rozwijać rolnictwo w oparciu o produkty przyjazne dla planety: łatwo dostępne i lokalne.
W kontekście obowiązkowego dla wielu firm raportowania ESG, ciekawych danych dostarcza ostatnia edycja “Ziemian”. Tylko 15% pracowników jest całkowicie pewnych tego, że ich pracodawca prowadzi działania na rzecz środowiska naturalnego. Spośród tych, którzy nie zauważają takich działań, ponad połowa uważa, że powinny one zostać podjęte przez organizację, w której pracują. Pracownicy wyrazili wiec dość wyraźną potrzebę, by powstał czwarty obszar:
4. Pracownicy – wyjaśnić sens i celowość działań prośrodowiskowych ich pracodawców.
Dla czterech powyższych obszarów powstają więc poradniki komunikacyjne, które pomogą angażować ludzi do przeciwdziałania zmianie klimatu lub do działań adaptacyjnych.
Dla każdego z tych obszarów musimy wyłonić konkretne działania, które mogą nam się “przydarzyć” w najbliższych latach. Te działania, grupy docelowe, możliwe bariery i korzyści szkicujemy dzięki serii wywiadów z ekspertami: